Bij Thule Towing Systems (voorheen Brink Trekhaken) werd het bestaande 3D CAD pakket steeds meer een bottleneck, welke niet meer voldeed. Samen met DIM4 heeft men een nieuw pakket geselecteerd en bewust gefaseerd geimplementeerd.

Thule is een bedrijf wat zich specialiseert in autoaccessoires in, om, op en achter de auto. Het merk is al sinds jaren een begrip in de auto accessoiremarkt.

Gegeven de varieteit aan auto's in de markt zijn er ook zoveel soorten trekhaken.
Thule was op zoek naar engineeringgereedschap wat om kan gaan met, door klanten en toeleveranciers aangeleverde, CAD data. Het nieuwe CAD-platform moest om kunnen gaan met complexe samenstellingen waarin dubbel gekromde oppervlakken zijn toegepast.
Naast deze eis had Thule de eis om in de toekomst complexere samenstellingen te kunnen ontwikkelen in samenwerking met de verschillende buitenlandse zustervestigingen en met gerenommeerde engineeringbureaus. Verder stelde Thule nog als eisen ten aanzien van de toegankelijkheid van ontwikkelde CAD-data. Als een mondiaal opererend bedrijf realiseert Thule zich dat het beheren van data, gerelateerd aan haar projecten en CAD-data in het bijzonder, van strategisch belang is.

De eerdere implementatie van 3D CAD software was met een andere, minder verstrekkende, visie geimplementeerd. Zo kon dat CAD-platform niet meer omgaan met de huidige aangeleverde CAD-data. Ook grotere samenstellingen werden meer en meer een probleem.

Dim4 heeft Thule geadviseerd om over te gaan op andere CAD software. Dim4 heeft Thule geholpen in het maken van de juiste CAD-keuze. Dit CAD-platform bleek het meest binnen de financiele en technische kaders te passen.
Er is gekozen voor een gefaseerde invoer. Thule heeft zich namelijk gerealiseerd dat, om de toekomst het hoofd te bieden, niet alleen het CAD-platform moet veranderen maar ook de wijze van werken.

Op dit moment is Thule in staat op haar trekhaken parametrisch vorm te geven waarbij de parameters gekoppeld zijn aan de laatste staat van productiemogelijkheden. Zo wordt voorkomen dat trekhaken ontworpen worden die niet gemaakt kunnen worden. Ook is CAE volledig geintegreerd in de werkwijze.



E. van Zomeren
Engineering Manager OE
Thule Towing Systems